Vers gebakken meergranenbrood

Follow my blog with Bloglovin

Goeiemiddag,

Wat is er zaliger dan de geur van vers gebakken brood? Je hoeft daarvoor niet naar je warme bakker te gaan. Je kunt het ook heel eenvoudig zelf maken en je huis heerlijk laten ruiken.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik zelf een tig-aantal keer heb moeten proberen totdat ik de juiste mix gevonden had en het perfecte brood op tafel kon toveren.

Je kunt het uiteraard in een broodbakmachine maken. Heb ik zelf ook gedaan maar het wilde maar niet lukken en ik vond die gaten van de kneedhaken onderaan het brood niet leuk.

Ik probeerde het dan maar op de artisanale manier, zoals mijn oma het altijd deed. Kneden met de handen en in de oven schuiven. Een goeie workout maar ik kreeg er algauw genoeg van. Ik schakelde over naar de mixer. Maar na een tijdje kwam de rook eruit en leek het me niet meer veilig.

Ik heb mezelf dan maar getrakteerd op een ultramoderne keukenrobot van Kenwood. Een mooie rode die trots staat te pronken in mijn keuken.

Nu nog de juiste mix vinden.....

Na veel uitproberen heb ik het dan eindelijk gevonden.

Ik gebruik een mengeling van tarwebloem, spelt, rogge, gerst en haver. Dit kun je allemaal in 1 mix vinden. Ik gebruik ook de helft bloem en de helft meel. Wat is nou het verschil tussen meel en bloem?

Meel is een graansoort die tot poeder fijn gemalen is. Het meest voorkomende meel is tarwemeel. Tarwemeel wordt zoals de naam al zegt gemaakt van tarwe. De kiem van de tarwe wordt verwijderd, maar de buitenste lagen van de graankorrel blijven behouden, dit zijn de zemelen. De kiem zorgt ervoor dat de zaadkorrel kan groeien tot een plant. Hetgeen wat overblijft bevat veel vezels, eiwitten en vitaminen en mineralen, erg gezond!

Bloem is hetgeen dat overblijft na het zeven van het meel.  Bloem is veel fijner dan meel omdat de zemelen (buitenste schilletjes van de graankorrel) zijn achtergebleven na het zeven.

Dit zijn de ingrediƫnten :

250 gram volkoren- of meergranenmeel
250 gram volkoren- of meergranenbloem
10 gram verse gist
300 ml warm water
20 gram boter (margarine of echte boter)
een beetje suiker (optioneel)
10 gram zout
1 el lijnzaad
1 el zonnebloempitten

Weeg 250 gram meel af en 250 gram bloem en doe ze samen in je mengkom.

Voeg er de zaden aan toe. Ik heb nu lijnzaad en zonnebloempitten gebruikt, maar je kunt uiteraard ook andere zaden of noten gaan toevoegen, volgens je eigen smaak.

Los de gist op in het warm water. Laat de kneedhaken draaien en voeg er geleidelijk de gistoplossing bij. Voeg daarna de boter toe en eventueel een kleine beetje suiker. Tot slot doe je het zout erbij. Laat de machine nu zijn werk doen voor 9 minuten.

Stort het deeg in een kom, dek hem af met een vochtige doek en laat +/- 45 min. rijzen op een warme plaats.

Ondertussen kun je je bakvorm inboteren.

Nadat het deeg 45 min. is gerezen haal je het uit de kom en kneed je het kort nog even door met je handen om de luchtbellen eruit te halen. Anders krijg je gaten in je brood. Vorm het deeg nu tot de gewenste broodvorm en leg in de ingeboterde bakvorm. Dek opnieuw af met een vochtige doek en laat nog eens +/- 45 min. rijzen op een warme plaats.

Verwarm ondertussen de oven voor op 250°.

Na de tweede rijs schuif je het brood in de oven net onder het midden. Draai de oven op 200°. Ik plaats er ook altijd een schaaltje in met water. Door de verdamping krijgt het brood dan een krokant korstje.

Laat het brood dan 35 min. bakken. Na het bakken plaats je het brood op een rooster en laat het minimaal 1 uurtje afkoelen.

Ik bewaar mijn brood in een broodzak en in de broodtrommel. Het brood blijft zeker 1 week vers maar uiteraard gaat het meestal zolang niet mee!

Calorieƫn :
115 Kcal/2 sneetjes
Bon appĆ©tit ! 





Reacties